مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20360 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در آيهء 160بقره مي گويد: . با توجه به اين آيه اگر سلمان رشديِ مرتد توبه كند, توبه اش به درگاه خداپذيرفته است . پس آيا باز حكم ارتداد وي سنديّت و اعتبار خواهد داشت ؟

اگر انسان گناهي انجام دهد, حتي اگر آن بزرگ باشد, بعد توبه كند, خداوند توبهء او را مي پذيرد; البته اگر توبه اش قبول شود. اين آيه مربوط به توبه است . بحث مفصلي مي طلبد. دربحث توبه ثابت شده كه پشيماني از تمامي گناهان قابل قبول است . خداوند توبهء تائبين را مي پذيرد, مشروط بر اين كه مفاسد اعمال خود را اصلاح نمايند و روشنگري كنند و تمام افرادي را كه گمراه نمودند, هدايت كنند خدا توّاب و رحيم است . اما اگر با حالت كفر يا شرك بميرند, مورد لعن و عذاب الهي خواهند بود: (1)

بنابراين اگر كافر يا مرتد يا گناهكاران , قبل از مردن , توبه كنند, توبهء آنان پذيرفته مي شود و اثرش اين است كه در آخرت معذّب نخواهند بود.

امّا براي بعضي از گناهان در حكومت و جامعهء اسلامي , حدّ يا تعزير به عنوان مجازات دنيوي و براي پيشگيري از سرايت به ديگران و جلوگيري از گسترش آن ها قرار داده شده كه بايد در جامعه ءاسلامي كه قدرت به دست حاكم اسلامي است , آن حدود اجرا شود. در بحث اجراي حدود الهي شرايطي است كه از جملهء آن ها, اثبات جُرم نزد قاضي است . مثلاً اگر كسي مرتد شد يا زنا كرد يادزدي كرد, امّا نزد قاضي ثابت نشد, حدّي بر او جاري نمي شود و او به زندگي عادي خود مي پردازند و اگر توبه كرد و حقّ الناس را كه برگردن او بود, ادا كرد, خداوند توبهء او را مي پذيرد. بنابراين شخصي كه مرتد مي شود, اگر ارتداد او نزد حاكم ثابت شد, حتي اگر توبه كند و استغفار نمايد, حدّ الهي (اعدام ) بر او جاري مي شود و در آن دنيا اهل بهشت خواهد بود, ولي اگر توبه نكند, باز حدّ براو جاري مي شود و در آخرت به عذاب الهي دچار مي شود.

در بحث زنا يا دزدي همين طور است . اگر نزد حاكم زنا يا دزدي ثابت شود, حد را جاري مي كند, حتي اگر آنان توبه كنند.

در مورد سلمان رشدي كه ارتداد او نزد حاكم اسلامي ثابت شده , بايد حدّ الهي جاري شود, چه توبه كند يا نكند; منتهي اگر توبه كند, مشمول آيهء 160سورهء بقره خواهد شد و اهل جهنم نخواهدبود.

پس اجراي حدود الهي منافاتي با توبه ندارد و نبايد بين اين دو بحث خلط كرد. سلمان رشدي مثل كسي است كه چندين انسان را كشته است و سپس توبه كرده است , اما قاتل بايد قصاص شود.يكي از شرايط قبولي توبه , تن به قصاص دادن است .

(پـاورقي 1.بقره (2 آيهء 161

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.